Interjú Botta Andrással a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezetőjével a magyarországi légimentésről, az EC 135P2+ típusú helikopterről

2019. óta repülnek Magyarországon a Norvégiától vásárolt használt Eurocopter EC 135P2+ típusú mentő helikopterek. Az eltelt időszak elegendő ahhoz, hogy levonjuk a konzekvenciát arról, hogy a típusválasztás Magyarország területi és egyéb adottságaihoz megfelelő volt-e.

Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatóját Botta Andrást kérdeztem, az elmúlt öt év tapasztalatairól.

Botta András a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója

Hogyan tudná összegezni a tények alapján az elmúlt négy évet?

Az EC135-ös típus széleskörben elterjedt a civil légimentésben nem csak Európában, hanem világszerte. A flotta cserét megelőzően hosszú éveken át használtuk az előző EC135-ös flottát, mely bizonyította, hogy a hazánkban felmerülő igényeket teljes mértékben teljesíteni képes. Megbízható, könnyen manőverezhető megfelelő hatótávval és szállító kapacitással rendelkezik a feladataink végrehajtásához. A flotta csere nem okozott jelentős változást a napi tevékenység során. A kötelező átképzéseket követően folytatni tudtuk a megszokott feladatainkat. Az átállás semmilyen fennakadást vagy képességcsökkenést nem okozott.

A helikopterek beszerzésekor a magyarországi mentőhelikopter pilóták aggodalmukat fejezték ki a Norvégiától vásárolt helikopterekkel kapcsolatban, gondolok itt a speciális berendezések többlet súlyára, ami gondot jelenthet nyáron a 34 fokos üzemeltetés során. Mi a tapasztalat a nyári üzemeltetéssel kapcsolatban?

A gyakorlatban egy légijármű egyik legfontosabb paramétere a maximális felszállótömeg. Ez a fizika törvényinek figyelembevételével, többek között a környezeti levegő hőmérsékletének a függvénye. Ezeknél a helikoptereknél is ez volt az első és tulajdonképpen az egyetlen kritikus pont a rendszerbeállítás során, hiszen Norvégiához képest a magyarországi átlaghőmérséklet magasabb. Annak érdekében, hogy a helikopterekbe épített egyéb eszközök, műszerek miatt megnövekedett súly ne befolyásolja jelentős mértékben a légimentési képességeinket, egy szerződés keretein belül átalakításra került a helikopterek belső tere, az orvosi felszerelés és ülések. A beszerzett 9 helikopterből 3 gép alkalmas maradt a hajózó állomány képzésére is.

A nyári nagy melegben is el tudjuk látni a feladatainkat, erre pilótáink megfelelő felkészítéssel, gyakorlattal rendelkeznek, a magasabb hőmérséklet nem okoz semmilyen fennakadást a működés során.

A pilótáknak mi a véleménye az EC 135P2+ típusról? Repülési jellemzők és minden olyan információ, amit fontosnak tartanak a helikopterről.

Pilótáink kedvelik a típust. A korábbiakhoz képest újabb rendszerek, modernebb felszerelés, korszerű műszerfal, nem utolsó sorban a robotpilóta nagy mértékben csökkenti a munkaterhelést és nagy mértékben növeli a repülés biztonságát.

Fotó: Rácz Ferenc / Eurocopter EC 135P2 / HA-HBH

Mint tudjuk a megvásárolt mentőhelikopterek alkalmasak éjszakai és kötéltechnikai mentésre is, valamint fejlettebb radar- és navigációs berendezésekkel, robotpilótával vannak felszerelve. Mennyire vannak kihasználva a napi munka során a fent említett
képességek?

A helikopterek robotpilóta képességét rutinszerűen, standard eljárásként alkalmazzuk minden mentőrepülés során, mely nagyban megkönnyíti az iránytartást, és növeli a repülésbiztonságot. Az éjszakai légimentési üzemre, valamint kötéltechnikai mentésre a helikopterek alkalmassá tehetőek a megfelelő eszközök rendelkezésre állnak, viszont ennek megvalósításához további hatástanulmányok elvégzése, a humán erőforrások bővítése, valamint sokrétű képzések szükségesek.

Jelenleg 9 helikopter áll a légimentő szolgálat rendelkezésére, kilenc helikopter közül mind használatban van?

Jelenleg 9 helikoptert üzemeltetünk, ezzel a flottával tudjuk biztosítani 7 légimentőbázison a folyamatos légimentő ügyeletet, valamint lehetőséget biztosít legalább egy tartalék helikopter rendelkezésre állására.

Fotó: Forró Ádám / Eurocopter EC 135P2 / HA-HBH

Hol történik, ki végzi az Eurocopter EC 135P2+ helikopterek ápolását, karbantartását?

A helikopterek „line” karbantartását, esetleges hibajavításokat a cégünk műszaki karbantartó szervezete végzi, az időszakos „base” karbantartásokat pedig kiszervezett formában, közbeszerzési eljárás során nyertes légijármű karbantartó szolgáltató szervezet végzi.

Jelenleg ma Magyarországon mi a feltétele annak, milyen követelményeknek kell megfelelni ahhoz, hogy valaki a légi mentőszolgálatnál helikopter pilóta legyen? Gondolok itt végzettségre, repült órára, egyéb minősítésekre.

Minden légimentő pilótának az EASA szabályoknak megfelelően legalább 1000 repült órával kell rendelkeznie és minimum 500 óra forgószárnyas kapitányként megszerzett repült órát kell teljesítenie jelentkezését megelőzően, ezentúl CPL jogosítással kell rendelkezzen, ezután következhetnek a társasági alapképzések.

A légimentő szolgálatnak jelenleg hány bázisa van, tervezik-e újabb bázisok létrehozását, illetve a terveken túl folyamatban van-e bármilyen konkrét engedélyeztetés vagy bővítési eljárás?

Jelenleg 7 légimentőbázist üzemeltetünk, melyek közül kormányzati forrásból a légimentés fejlesztését célozva 3 bázis (az elmúlt egy évben) épült újjá eredeti helyén, vagy került áthelyezésre és épült zöldmezős beruházásként. Az erről a hét bázisról riasztásra kerülő légimentő egységek az ország teljes területét elfogadható időn belül el tudják érni, és biztosítani képesek a légimentési feladatokat. Az új helyen létesítendő debreceni bázis területének kijelölése megtörtént, a beruházás előkészítése folyamatban van.

Fotó: Groszvald Attila / Eurocopter EC 135P2 / HA-HBN

Magyarország összes egészségügyi intézménye rendelkezik mentőhelikopter fogadására alkalmas, megfelelő leszállóhellyel?

Az ország kiemelt, regionális centrumai mind rendelkeznek helikopter leszállóhellyel, de változó, hogy tetőleszállók vagy könnyen megközelíthető udvari leszállók kerültek kialakításra. Néhány kivétellel minden egészségügyi intézmény, ahová helikopterrel történik a betegszállítás rendelkezik helikopter fogadására alkalmas leszállóhellyel.

Milyen az ország területi lefedettsége, szükség esetén mindenkihez megérkezik időben a mentőhelikopter?

Magyarországon a mentést az Országos Mentőszolgálat szervezi és irányítja. A mentés szerves része a légimentés. A helikopterek egyéb mentőegységekkel kerülnek riasztásra. Az esethelyszínekre számos esetben a földi mentőegységek érkezését megelőzően, más esetekben pedig akár utólagosan felmerülő segítségként érkezik a csapatunk. Az ország minden pontjára a szabad kapacitásokat figyelembe véve el tudjuk juttatni mentőhelikoptereinket.

Jövőre vonatkozóan a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójaként mit tart fontosnak a szervezettel kapcsolatban, milyen megvalósítandó feladatai, elképzelései vannak?

A közeljövő legfontosabb feladatai közé tartozik az új EASA előírások adoptálása, bevezetése a magyar légimentésbe. Ez egy összetett, minden szakterületet érintő változtatás lesz, aminek a bevezetése jelentős erőforrásokat fog igényelni.
A rendőrséggel, katonasággal közösen ki kell dolgozni a szakember utánpótlás biztosításának módjait. Ehhez szükséges, hogy állami szinten döntés szülessen a képzési rendszer, az életpálya, a karrier biztosítás vonatkozásában. Ehhez biztosítanunk kell a szükséges alapokat, elképzeléseket, lobby-tevékenységet.
Anyagi források függvényében folytatni szeretnénk a fejlesztéseket, esetleg egy újabb bázis feltételeinek megteremtését. Növelhetnénk a szolgálat napi intervallumát, a képességeink tárházát.

Szerző: Batki Zoltán I 2024.02.26.

Hírek- Cikk ajánló 

Repülőnapokon a Forgószárny Kft. Mil Mi 2 helikoptere

Repülőnapokon a Forgószárny Kft. Mil Mi 2 helikoptere

Imreh Lajos a Forgószárny Kft. főpilótája és ügyvezető igazgatója Mil Mi 2 típusú helikopterével 2023 nyarán is számos rendezvényen, repülőnapon vett részt. Különböző helyszíneken, látványos, precíz dinamikus bemutató repüléseket láthattunk a főpilótától.